مواد غذایی موثر در افزایش قدرت باروری

اغلب بیان می شود که سلامت جسم و روح انسان بسته به نوع غذاهای مصرفی او است. با استفاده از برخی مواد غذایی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، می توانید بر بسیاری از بیماری ها از جمله ناباروری چیره شوید. پس اگر قصد مادر شدن دارید ولی نمی توانید باردار شوید، به جای تأسف خوردن رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و در عوض خوردن زیاد بستنی و دسرهای شکلاتی برای فرار از مشکل تان، به دنبال برنامه غذایی باشید که قدرت باروری تان را افزایش دهد.

 ساده ترین دلیل برای انتخاب مواد غذایی طبیعی و سالم در راستای افزایش قدرت باروری کاهش وزن است که به دنبال آن هورمون های بدن نیز تنظیم می شود.در ذیل، به چند مورد از بهترین غذاها که مصرف روزانه ی آن ها برای افزایش قدرت باروری مفید است، اشاره شده که می تواند راهنمای خوبی تا زمان به دنیا آمدن فرزندتان باشد

- نوشیدن فراوان آب علاوه بر کمک به عملکرد بهتر اندام های تناسلی و زایشی، سبب تأمین بیشتر مایع طبیعی لازم برای حرکت بهتر اسپرم به سمت دهانه رحم می شود

- برگ های سبز سبزیجات به خصوص اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان، آهن و اسیدفولیک می باشند که همگی برای حفظ سلامت اندام های زایشی و تناسلی لازم هستند. اسیدفولیک موجود در اسفناج نه تنها باعث تشکیل تخمک های قابل رشد و افزایش قدرت باروری می شود، بلکه مانع از ایجاد نقص در نوزادان خواهد شد.

- بخشی از رژیم غذایی خود را به سبزیجات نارنجی و زردرنگ اختصاص دهید، چرا که حاوی آنتی اکسیدان و بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن در تنظیم هورمون ها نقش مهمی دارد و احتمال سقط را کاهش می دهد.
مصرف مواد فرآوری شده مانند شیرینی جات و تنقلات را به حداقل برسانید، زیرا آن ها فاقد هرگونه مواد مغذی برای تشکیل نطفه و رشد جنین می باشند

- اگر مبتلا به اندومتریوز هستید، کلم بروکلی و انواع دیگر کلم را زیاد مصرف کنید. این گروه از سبزیجات خواص زیادی دارند. مواد مغذی گیاهی آن به متابولیسم استروژن کمک می کنند.

- اگر قاعدگی نامنظم دارید، مصرف هویج و نخودفرنگی را فراموش نکنید. بتاکاروتن موجود در این سبزیجات، در تنظیم قاعدگی موثر است و امکان باروری بهتر را در پی خواهد داشت.

 

- از آنجایی که مرکبات سرشار ازویتامین ث هستند انها را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.ذغال اخته پرتقال نارنگی، کیوی و توت فرنگی مواد مغذی زیادی دارند و مصرف آن ها برای خانم هایی که تصمیم به مادر شدن گرفته اند خیلی مفید است.

- فرآورده های لبنی و پروتئین های حیوانی مانند ماهی غنی از اسیدآمینه هستند وبه تشکیل هورمون های جنسی کمک می کنند

- برای باردار شدن باید از چربی های خوب استفاده شود،  لذا مصرف مغزهایی مانند بادام یا گردو که حاوی اسید های چرب و امگا 3 میباشند توصیه میگردد.

 

- در آخر، پروتئین های گیاهی مخصوصا سویامصرف کنید تا به شما در رسیدن به وزن مناسب برای حامله شدن کمک کند

سعی کنید تا وعده های غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، لبنیات و پروتئین های گیاهی داشته باشید که منابع خوبی از ویتامین ث و بتا کاروتن و آهن و اسید فولیک هستندو همگی قدرت باروری را افزایش می دهند.

لازم به ذکر است سلامت نوزاد تا حد زیادی بستگی به مادر و غذاهای مصرفی او دارد، بنابراین خوردن غذاهای سالم و مفید تنها راه ساده ای است که منجر به سلامت شما و کودک تان می شود.

دکتر نوشین نظری

 

 

 

   + دکترنوشین نظری - ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٧/۱۱